Sunday, February 27, 2011

Pliita ehitus

Puupliita ehitus sai siis ette võetud 2010 suvel augustikuus eesmärgiga tagada majale mingigi kütteallikas, sest vana pliidi koos soojamüüriga ja ahju olime me jõudnud välja lõhkuda. Siin pildil tegeleb soojamüüri eemaldamisega mu hea ja alati abivalmis äi. Püüdsime nii vähe tolmu tekitada kui võimalik. Pliidi ja soojamüüri lõhkumine oli ka esimene töö, mis sai ette võetud juba kaks kuud peale maja osmist. Aga jama oli selles, et väljas läks muudkui külmemaks ja kuna ei pliit, ega ka ahi polnud just oma parimas vormis, siis ega seal kütta ei saanudki. Ahju ma tegelikult paar korda kütsin, kuid ega ma eriti ei julgenud ka.

Nu ja siis 2010 augustis sai pliita ehitus ette võetud. Eelnevalt olin lugenud hulgaliselt materjale pliitide ehitamisest ja üldse potsepa tööst, kui Arvo Veski raamat julgustas mind tegutsema, sest seal ta oli öelnud, et puupliita koos soojamüüriga peaks igaüks ise oskama valmis ehitada ja et nii keeruline see ka ei ole. Ehitusfoorumist sai muretsetud komplekt pliidi metallosi, mis läks mulle maksma 1000 eeki kokku, mille sees oli pliidi raud, ääreraud, praeahi koos nelja panni ja seal sees oleva rasvaga, pliidi uks, mõni tahmatops, keeduplaadid jne. Ühesõnaga kõik vajalik. Pliidi ehitamiseks vajalikud tugirauad olin säästnud vana pliidi lammutamisest. Netis surfates leidsin ühe pildiseeria koos õpetustega pliidi ehitamisest (muuseas naisterahva tehtud), nii et poest oli vaja ainult tuharest ja ahjusegu osta. Ka šamotte oli ahju lammutusest piisavalt, et neidki polnud vaja juurde osta. Kuna ma otsustasin kasutada pliidi ehitamiseks vana pliidi ja ahju lammutusest järele jäänud kive, siis oligi materjal koos. Kuna majas polnud elektrit, siis elektritööriistad olid välistatud. Ehitamist alustades polnud mul veel aimu, kas ma ka kuhugi väla jõuan. Üks asi veel, et ehitamise üks tingimus oli, et teen pliidi ise, kasutamata kellegi teise abi (v.a. mu pere muidugi).

Kõigepealt sai valatud pliidi vundament, siisse panin mingit traati ka armatuuriks. Vundamendi augu kaevamise käigus tuli välja jube suur roti pealuu ja suured käigud. Seda pealuud hoiame nüüd nagu reliikviat. 



Siin on tegemist juba järgmise nädalavahetusega, kuna vundament pidi kuivama ja seetõttu andsin talle ilusti nädala kuivamiseks.

Pliidi jalgade esimene rida on maas ja nagu näha, on nad seest tühjad. Ilmselt järgmine mees, kes selle pliidi ära lammutab, saab teada, mda ma sinna jalgade sisse peitsin. 


Jalad on võtmas päris ilmet.Kuna ma ei saanud kasutada elektritööriistu, siis pidin pliidi nurga jaoks toksima serva "ümaraks" pottsepahaamriga.  

Neli rida valmis ja pliidi põhi ka. Tugirauad said natuke valesti, kuid hilisem performance pole valesti paigaldatud raudadele kuidagi viidanud, seega ei pea seda eriti oluliseks.

Põhja tarvis on ka esimene metallosis ehk tahmaluuk kinnitatud. Elina sai ülesandeks kõik metallosad ilusti mustaks värvida. Välja arvatud pliidi raua muidugi.

Praeahju paigaldamine oli omaette sündmus, sest nüüd võis igaüks aru saada, et ehitatakse pliiti (meetodite üle ei vaielda).

Selle pildi valisin seetõttu, et siin on näha mu ehituse "manuaal" ehk 11 lehekülge väljaprinditud pilte ja õpetusi. Samuti on siin kuju võtmas kolle ja koldest pasitavad ka šamotid, mis sinna hunnikusse laotud.

Nüüd võib öelda, et "lapsuke" on 3 kuune. Kõik olulised osad on eristatavad. Ukse peal oleva laua eesmärk on pliidi ust paigal hoida, et ta eest ära ei kukuks. See sai sinna pildistamise ajaks pandud.  

Siin on pliidi ääreraud ka juba paigas. Tegelikult katsetasin, et kas pliidi mõõdud on ikka sobivad. Mitte, et ma oleks umbes ehitanud vaid aegajalt oli tarvis katsetada. 
 


Siin on pliidiraud juba nii paigas, et ma seda enam ei näpi.

Esimene tuli pliita all. Jubedalt ajas sisse, aga selle ajan puhtalt palava ilma ja liiga nurgelise ajutise lõõri kaela, mille ma pliidi taha ehitasin, kuna soojamüüri ma sel suvel ehitama ei hakanud. Kaks nädalavahetust võttis aega, et aru saada, miks tõmme nii kehv oli. Tegelikult oli tõmme väga hea, kuid sisse ikka ajas. Jälle sai tunde veedetud ehitusfoorumis, et asjale pihta saada. 

Pliit sai ehitatud vana koha peale ja soojamüür tuleb ka sinna. Leso oleks tahtnud ka, kuid vaatame, ruumi ja aega on vaja. Enne on veel palju olulisemaid asju teha.







2011 tahaks korstna korda teha. See oli ikka päris jube 2. korrusel.

No comments:

Post a Comment